Thursday, October 25, 2012

AidilAdha + Cuti = Masalah

25 October 2012

Cuti midterm sedang berlaku sekarang ni.. Biasanya bila cuti student akan bergembira sama seperti aku.. Tapi kali ini seolah-olah tiada apa-apa yang menarik untuk aku berasa gembira.. Masalah demi masalah dan permainan perasaan yang datang kepada aku.. Tiada kudrat aku nak melawan ini semua.. Tiada sokongan dan tiada peneman untuk aku setiap kali aku terjatuh.. Jatuhan kali ini benar-benar membebankan aku.. Sehingga aku tidak mampu lagi untuk berdiri.. Ya Allah, aku adalah hambaMu yang tersangat lemah.. Dugaan Mu cukup kuat kali ini..

Hari Raya
Hari raya Qurban.. Tak lama lagi.. Mungkin esok.. Sangatlah dinantikan semua.. Persiapan yang sangat lengkap dari semua orang.. Macam kami, tiada apa-apa yang menarik.. Cuma kali ini berbeza, sebab kami tak menyambut bersama Abah tersayang yang sekarang berniat haji di Makkah.. Tinggalah dirumah Syurga ini Ma dan Adik perempuan aku.. tapi seperti sebelum ini, masih tiada apa yang special.. Hurm.. Mungkin lagi special jika ada orang tersayang dinegeri tersayang ini.. Menyambut raya bersama-sama.. Mungkin suatu hari nanti..

Cuti
Hurm.. Cuti yang paling kosong aku pernah rasakan sepanjang aku menjadi pelajar.. Tidak pernah sebelum ini jiwa terasa kosong.. Balik tanpa senyuman.. Tapi tipulah tanpa gembira kan.. Bertemu keluarga tercinta.. Ataupun cuti ini akan tidak menjadi kosong kalau ada kawan-kawan yang pernah tinggal diTerengganu dulu..

Kawan-kawan
Aku.. Berdosa.. Kawan lama aku tinggalkan demi kawan-kawan baru.. Bila tiada kawan-kawan baru, barulah aku mencari mereka.. jahat kan.. Aku sedar kejahatan aku tuh.. Cuma aku terpaksa sekali lagi memilih antara dua kebahagiaan.. Mereka memberi aku cinta, bahagia, suka dan duka bersama-sama.. Mana bisa aku tinggalkan mereka..
Kawan-kawan baru..
Sejak mereka pergi dari negeri aku, alah terasa kosong yer negeri ini.. Tiada lagi gelak tawa yang pernah membuat negeri ini hidup selama tiga bulan.. Tapi sekarang, sepanjang perjalanan aku pulang keTerengganu, terbayang mereka ditempat-tempat yang pernah kami lawati.. Ya Allah, rindunya.. Mungkin ini menyebabkan cuti aku terasa kosong kali ini.. :'(
Kawan-kawan lama
Maafkan aku.. Bukan niat untuk melupakan.. Aku tetap rindu mereka.. Merekalah yang ada tika aku dalam gentir.. Susah bersama-sama, senang bersama-sama.. Sebab.. Dari kecil lagi kita tak pernah bertelingkah.. Menerima kekurangan dan kelebihan masing-masing.. Bila duduk sorang-sorang, terkenang cita-cita kita.. Dulu.. Selalu berebut nak jadi cikgu.. Siapa yang jadi murid tu siaplah kena belajar.. Hahaha.. Sampai semua nak jadi cikgu.. Ada masa tuh bilangan cikgu ramai dari muridnya.. Hahahha.. Aku rindu.. Bila kita besar sikit banyaklah perancangan kita kan.. Masing-masing dah ada tanggungjawab sendiri.. Nak jumpa pun dah susah.. Tapi antara kita, aku tunggu siapa yang kawin dulu.. Hahaha.. Aku tunggu.. Aku mau jadi yang terakhir.. Hehehehe.. Kenangan yang paling buat aku teringat adalah masa kita dah nak berpisah.. Aku, dia, dia dan dia akan bertukar sekolah.. Tingkatan 4 tinggalah dia seorang diri disekolah lama.. tapi kami tetap berhubung.. Kalau balik hujung minggu tak sah tak lepak sampai pagi kat tangga rumah.. :'(

Kawan, jangan biarkan tangan saya tergapai keseorangan dijalanan yang penuh dengan duri kematian..

Tapi Allah selalu ada untuk HambaNya yang tidak pernah melupakanNya.. 

Kalaulah saya dapat kembali pada masa lalu saya.. :'(

Saya akan ubah masa depan saya..

Sebab, mereka akan menarik saya jika saya lalai.. :"(

"Salam Lebaran Aidil Adha" - Israr Mainong



No comments: