Wednesday, December 5, 2012

Dikatakan penting diri

Ah aku letih dengan hidup yang penuh pura-pura seperti sekarang.. kehidupan yang tidak penuh dengan kejujuran.. menyebabkan aku meluat.. Bayangkan situasi yang aku alami dianggap mementingkan diri.. Ya, setiap orang ada hak untuk mempertahankan diri sendiri.. Tapi relevenkah apa yang kita nak pertahankan??

Adakah ini penting diri?? (Contoh cerita)
Sesuatu kerja yang diberikan sebagai cagaran untuk mendapatkan sesuatu.. Sebagai contoh bila ada presentation daripada Lecturer..
Memang semuanya stress bila kerja diberi masa yang singkat.. Untuk mengadilkan semua orang, terpaksalah buat undian pada hari untuk presentation.. Tetapi dikencam.. Dikatakan penting diri..
Namun aku masih tersenyum.. mungkin budak-budak tak faham sangat apa yang dilakukan budak terencat akal nie.. Budak SKEMA katakan.. Budak skema kenalah present first.. kenalah buat dulu dalam masa singkat.. Tapi budak SKEMA ni tak pandai jugak.. bila ada exam dia tak score macam kawan-kawan lain.. mungkin dia dilahirkan bodoh.. takpe la.. mungkin jugak dia jujur kot.. sKEMA katakan..

Okla.. Bukan habis cerita setakat tuh je cerita nie.. Aku ngan kawan aku nie buatlah takot kumpulan kami naik untuk present esoknya.. Buat sampai pagi.. Tak tidor.. KENAPA??
Sebab aku dan kawan aku fikir kalau kawan-kawan lain tak siap tak der group nak present.. Nanti dimarahi lecturer.. Kami paksa diri kami buat jugak.. Sampai tekanan yang kami terima bukan saja dari luar, malah dalaman.. Tapi tekanan kami diiringi doa sebab kami buat ikhlas.. Bukan untuk menunjuk..

TAPI..
Bila sampai waktu presentation, ramai plak tak dtg takot kena present.. Lecturer pun macam suam-suam kuku.. kami nak present dia tak mahu sbab tak ramai yang datang.. secara matangnya aku dituduh PENTINGKAN DIRI..

So, terima kasih kawan.. aku sedar cara aku ni penting diri.. MULA hari ini aku akan tunjukkan yang aku 'tak penting diri'.. apa nak jadi lantaklah..

Satu lagi aku nak mintak maaf.. Manusia ada tahap kesabarannya.. Kalau kita tak dapat terima cabaran dimuka bumi ini, jangan harap nak hidup dengan fikirkan orang lain..

Nak tgk aku pentingkan diri?? Kita tengok..

No comments: