Sunday, October 9, 2011

Kisah Nila dan Susu

Semalam, kat kawasan rumah saya ada kenduri oleh bangsa lain.. Mungkin kenduri kahwin bagi kaum itu la.. Biasala bila dah kenduri kawin nie, ramai la etamu yang datang.. Dan secara tidak lansung rumah saya sekarang juga terlibat.. Terlibat secara tidak lansung la maknanya.. Ramai plak yang datang dengan kereta-kereta mewah nie.. Memang penuh la sampai ke rumah saya.. Sebab itulah rumah saya terlibat.. Tapi saya tak terlibat pun.. Saya tidak dijemput.. Hehehe..

OK, untuk dijadikan cerita, jalan raya kerumah saya ni tersangatlah sempit muat untuk kereta sebiji je.. Bayangkan kalau kereta kita bertembung?? Menyasaarla kami mencari jalan siapa yang nak beralah.. Tapi kebiasaannya saya yang mengalah la.. Sebab saya memang suka mengalah.. Hahaha.. Boleh plak kan..

JADI, sewaktu saya adan cikTAN nak keluar, banyak kali jugakla bertembung dengan kereta-kereta yang nak pergi ke kenduri itu.. Saya tak kisah.. Sebab cikTAN saya seorang yang diet.. Kecik je.. Macam tuan dia.. -------

DALAM saya memberi laluan adala beberapa cerita:

Cerita pertama: Bangsa saya
Setelah saya memberi jalan kepada seorang mamat yang tersangat control macho yang bawak kereta lebih mewah dari kereta saya, saya pun tunjuklah baik angkat tangan.. Tapi brother dalam kereta mewah dia tuh buat bodoh je.. Takper2.. Saya bertembung lagi dengan bangsa saya.. Naik motor.. Saya angkat tangan, dia balas sengan angkat tangan siap senyuman.. Saya rasa nak brek kereta keluar pergi bersalam cium tangan je.. Nasib baik ada jugak bangsa saya yang begitu ikhlas..

Cerita kedua:Bangsa lain
Dah la bawa kereta laju.. Tahulah diri itu nampah gagah dan perkasa.. Tapi dah tahu jalan kampung janganlah tunjuk diri itu ego.. Sebenarnya tiada masalah pon kalau anda nak tunjuk anda pandai bawa kereta.. Sekali lagi perkara pertama saya buat ialah angkat tangan, memang tak dilayannya la.. Hahaha.. Ada aku kesah.. Lepas tuh ada bangsa dia perempuan yang agak old memakai pakaian traditionalnya berjalan kaki.. Saya angkat tangan.. Saya dapat dengan senyuman.. Sejuk ati saya..



Masyarakat Malaysia, hidup dalam satu jajahan hendaklah memahami antara satu sama lain.. Bila terjadinya perkara macam nie saya terfikir satu ayat...

"ANGAKT TANGAN BUKAN KENE BAYAR PUN..!!!"




Peace-No-WAR

No comments: