Thursday, April 29, 2010

Antara kebenaran dan kesisihan

Eh betolah orang kata..
Makin banyak kita fikir makin bercelaru fikiran ni..
Inilah yang berlaku pada aku sekarang..
Aku diganggu dan terus rasa tidak dihiraukan lansung..
~
~
~
Dah tak ada orang yang sayang kat aku ke??
Mimpi aku sekarang pong dah pelik-pelik..
Badan selalu lemah tak bermaya..
Letih..
Batuk..
Argh gangguan beginilah aku tak mahu waktu begini..
Mungkin jugak mainan emosi..
~
~
~
Mainan emosi kan..
Suka fikir bukan-bukan..
Buat pong bukan-bukan la..
Syaitan banyak yang menghasut..
~
~
~
Walaupon tahap iman aku tak diketahui..
tapi aku masih merasainya..
Jadi apa yang berlaku ada batasannya..
~
~
~
Oh itulah aku bila merapu..
Tak tahu nak buat apa..
Otak pun dah tepu..
Teringat kembali zaman-zaman sekolah..
Kalau sakit selalu diambil perhatian oleh keluarga..
~
~
~
Disediakan ubat..
Disediakan makan..
Memang indah sakit waktu begitu..
~
~
~
Begitu jugak waktu kita dirumah..
Tak terasa sakit pun..
Sebab bila kita sentiasa dekat dengan yan orang kita sayang..
~
~
~
Aku dah letih..
Aku dah bosan..
Aku tersiksa pendam perkara lama-lama..
aku nak lepaskan semuanya..
Maafkan aku jika ada yang terasa..
~
~
~
Nak berjuang sem nie dah terlambat..
Subjek yang senang nak dapat A pong susah sekarang..
Tak tahu dimana taraf aku sekarang..
Aku rasa macam aku tak belajar..
Aku dah berusaha..
TETAPI..

Tiap kali keluarnya markah..
Kenapa aku paling rendah??
Kerana aku terlalu jujurkah??

Adakah kerana aku tidak menghantar pesanan ringkas kat kawan aku untuk mengetahui jawapan??
Adakah aku tidak ketandas untuk menelefon/masej kawan aku bertanyakan jawapan???
Adakah nota didalam beg aku aku ttidak buka masa menjawab soalan??
Adakah kerana nota-nota tidak berada dibawah meja untuk aku meniru??

Adakah kerana hal-hal diatas seperti yang mereka lakukan??

Mereka bangga bila mereka dapat tinggi..
Mereka gah bila dapat tinggi..
Mereka rasa mereka paling pandai..

mereka juga pandai mencuri markah diwaktu begini tetapi FINAL YEAR EXAM mereka tak mampu..

Nasib baik pensyarah yang mengajar aku tidaklah sebodoh yang mereka sangka..

Pensyarahku hanya senyum bila tgk mereka lakukan..
Pensyarahku menghampiri mereka bukan untuk merampas tapi membiarkan..
Pensyarahku seorang yang pandai menghafal nama-nama mereka yang membuat itu..
Terima kasih pensyarahku..
Itulah sebabnya mereka tinggi tapi masih ada lagi yang tinggi dari mereka..

Bak kata Safuan Mustapa.. (kawan aku nie)

Lantak p la dorang..
Ingat "sir" tak tahu kew??
Hahahaha..
Sama je lelaki dengan perempuan..
Bila dapat tinggi kata subjek tuh best.. Pensyarah dia best..
Bila dapat rendah..
Kutukan plak yang pensyarah itu dapat..

Tetapi terbaik la jugak..
kalau nak dibandingkan nilai kejujuran yang aku ada dengan mereka jauh berbeza..
Sembah Allah 300 kali satu hari pong..
Tak ada guna..

Kenapa ada manusia yang tak sedar diri macam mereka??
Mengikut emosi..

Takpe..
Bila kita dah tahu..
Kita akan kata..

"dapat tinggi pong meniru buat apa"..

Hahahahaha

Tapi..
Macamlah aku tak pernah meniru kan..
Pernah tapi dah berhenti sebab aku lebih suka markah hasil air tangan dan keperahan otak aku sendiri..

Tamat cerita pasal kebenaran..

Kesisihan..
Adalah ayat baru untuk diri aku..
Disisihkan keluarga..
Disisihkan kawan-kawan..
Disisihkan teman-teman..
Disisihkan semua la..
Termasuk diri aku sendiri..

Disini bukan tempat mintak simpati..
DIsini jugak bukan tempat menunjuk siapa benar siapa salah..
Disini jugak bukan tempat mencari kasih sayang..

Tapi mana lagi kan..

Aku tahu sejak kebelakangan ini aku kurang balik kekampung..
Bukan kurang..
Memang tak balik lansung..
Bukan tak nak balik..
Tak ada yang nk tinggalkan rumah sendiri kan..
Tapi
Biarlah aku sahaja yang simpan sebabnya..

Berilah aku peluang..
Aku bukannya jahat sejahat yang semua sangkakan..
Atau lebih baik aku hidup dialam kubur plak..
Mesti semua perkara selesai..


*Itulah luahan hati aku pada jam 2000 waktu tempatan..
Kenapa aku terasa begitu??
Apa yang ada dibenakku??
Mungkin benar..

Bila kita letih, berserabut..
Kita akan merapu setiap masa..
Itulah aku ketika final exam..


So..
Yng baik jadikan tauladan
yang bruk jadikan sempadan..
Salam sayang

Israr Mainong..

No comments: