Thursday, January 3, 2013

Tak mampu rasanya..

Orang kata, degree adalah satu tahap terakhir kita sebagai seorang pelajar.. betul ker?? Sebab lepas ni tak ada lagi kita sebagai seorang yang masuk kelas, dibimbing oleh seorang lecturer.. Bukan itu sahaja, waktu kita juga berubah.. Dan apa yang aku rasa, aku tak mampu..
Secara jujurnya, aku sebagai Mariners, kali ini ini rasa sungguh mencabar.. Tidak seperti diploma dulu.. Sebab, sejak aku Marine nie, makin banyak suka dan duka aku lalui bersama sahabat-sahabat.. Mana tak nyer, terjun ke kolam sama-sama, terjun laut sama-sama, buat kerja, buat program.. Dan aku tak mampu rasanya nak berdepan masa depan aku tanpa semua ini..
Dikala saat-saat terakhir sebagai student ni, aku nak gunakan masa ini sebagai emas.. Walaupun aku sorang saja yang rasa, mungkin aku dah pernah laluinya masa diploma.. Sehinggakan aku murung tidak tahu nak buat apa bila berpisah dengan sahabat..
Tapi bukan sahabat Marine sahaja, malah semua sahabat yang pernah buat aku senyum, murung dan marah.. Dengan perangai masing-masing.. Bila teringat buat aku tersenyum.. Kadangkala buat aku menyampah.. Tapi aku ambil iktibar semua tu.. Dan, aku telah bangun pagi-pagi buta sebab aku mimpi sesuatu yang indah tapi menyedihkan.. Aku bermimpi PERPISAHAN TERMANIS!! Dan aku rasa tak mampu..

Bila mata tertutup..

Saat celiknya mata,
Kita lupa,
Kita alpa,
Menari atas keseronokan,
Dan tak mencari..

Dikala mata terbuka,
Kita masih leka,
Kita masih berangan,
Kita masih berlari menuju jalan yang sama..

Saat waktu tertutup,
Kita sedar,
Kita belum meraih bintang,
Kita belum menjejak bulan,
Kita belum mampu melindung mentari..

Dan waktu mata tertutup,
Tangan bergerak kaku,
Mulut bisu berbicara,
Telinga tuli mendengar,
Hati buta melulu..

Disaat ini,
Bintang didepan tak bercahaya,
Bulan sejengkal tak dipijak,
Dan,
Kecil matahari hanya mampu dilihat...

(Israr M., 2013)

No comments: