Saturday, December 28, 2013

Again (Bintang yang dilupakan)

Kalau diikutkan sy selalu postkan puisi disini.. Eh bukan puisi maksud saya.. Maksud saya coretan.. Antaranya Milo Dan kopi.. Itu antara yang Terbaik saya pernah hasilkan.. Dan hasil kerja itu adalah seratus peratus luahan hati saya.. Hari ini selepas menunaikan tanggungjawab terhadap Ilahi, saya terpanggil untuk menulis coretan dibawah.. Harap kalian menyukainya..

Bintang yang makin dilupakan

Suatu malam bulan tersenyum,
Melihat 2 bintang yang berbeza,
Bulan seolah merestui,
Bintang-bintang bahagia..
Hari demi hari,
Bintang-bintang itu terus membuat bulan tersenyum..
Malam-malam tiada lagi gelita,
Bercahaya,
Terang Dan indah..

Suatu hari,
Kumbang bertanya pada bulan,
"Kenapa wajahmu sayu. Kemana senyum mu?"
Bulan berkata, "kau lihat disana, dua Bintang yang saling menyanyangi tiada lagi sinar"..
Apakah kau sedar??

Jarak antara Bintang semakin jauh,
Satu ke utara Dan satu keselatan,
Satu keatas Dan satu tersungkur dibawah..
Kenapa.......

Bulan masih termenung..

Bintang yang tersungkur,
Perit Dan pedih..
Mencari haluan tanpa arah,
Mencari sinar tanpa cahaya,
Dan
Mendongak keatas melihat bintangnya hilang..

Bintang yang gah,
Berlagak bersama cahaya,
Meninggalkan bintang tanpa menjenguk kebawah..

Bulan menjadi saksi,
dan bulan berkata,
"tak Mungkin Bintang akan bersinar lagi"

(Israr M., 2013)

No comments: