Monday, June 15, 2015

Trip to KRABI Part 1

Assalamualaikum..
Sesungguhnya aku tidak malu untuk aku mengaku bahawa ini adalah percutian pertama kau ke luar negara secara sah menggunakan passport.. Sebelum ini aku pergi ke seberang secara tidak sah..So, agak berbahaya.. Jangan sesekali cuba untuk meniru yer.. Tetapi trip ke Krabi ni adalah secara sah.. Malah aku buat passport disaat-saat nak pergi..

Tiket Air Asia yang kakak aku beli setahun sebelum ini agak berbaloi murah.. RM130 pergi balik.. Aku pun on la masa tu.. Sebenarnya tak tahu boleh pergi ke tidok.. Maklumlah buat-buat busy.. Hahaha.. Akhirnya tarikh keramat (keramat gitu) tiba.. 23 April 2015 tiba.. Masa tu aku dah tukar duit siap-siap dalam RM400++.. Dapat la 400TB.. Aku rasa cukup kot untuk kesana release-release tension.. Bukan nak shopping pun kan.. Segala ;perjalanan diuruskan oleh kakak aku.. Maknanya aku bukan mastermind la dalam hal ni.. Dia yang uruskan semua.. Aku?? Just bayar.. Hahaha..

23 April 2015

Memandangkan kami berempat bertolak dari Terengganu, kami amik flight dari Terengganu ke KL dahulu.. Harga tiket masa tu dalam RM60++.. Agak lupa la.. Hahaha.. Flight jam 820 pagi ke KLIA dua dan ke Krabi tengahari jam 1.20 petang aku rasa.. Not sure sangat.. So ada masa sikit kat KLIA2.. Masa kat KLIA2 sempat aku menyopingkan diri kat UNIQLO.. Amik t-shirt 2 helai ngan seluar pendek sehelai.. Memang bajet nak beli pun untuk buat travel lepas-lepas ni.. Baju dia sesuai untuk travel.. Selesa,, Tu yang bantai 2 helai.. Hikhikhik..

Wahh.. Dah macam orang kaya plak dah masa ni.. Ribu-ribu duit uols..

Bording pass ngan passport. Sah-sah upload kat Instagram kan..Hahahha..

Akhirnya Flight kami tiba.. Agak jauh berjalan ke Gate masuk ni.. Masa ni la kena check beg.. Seb bek lepas semua.. Agak susah kalau ada terbawa sabun mandi atau shampoo yang lebih dari 150liter sebab memang barang tu akan dimasukkan kedalam bakul.. Aku dah diberitahu awal-awal.. Sebab tu aku dah prepare awal-awal.. Hahaha..

Perjalanan ke Krabi tak de la ambil masa yang lama.. Dalam sejam macam tu je melalui Penang.. Ruang udara la.. Hahhaa.. Jangan salah faham plak.. Hahaha.. Sampai disana, kami tak boleh masuk lagi ke dalam sebab nak cop passport kena isi borang amende entah.. Aku dah nampak pramugari duk bahagi dalam flight tadi.. Tapi aku buat bodoh je la.. Aku mana tahu kena isi borang bagai kan.. Pastu yang sakit hatinya, borang tu plak kehabisan kat airport.. Takde plak yang nak tambahkan borang tu kan.. Tunggu dalam 20 minit jugak la.. Last2 AA punyer staff bawak sebab ramai yang takder borang tu.. Borang dah la satu hal.. Pen plak tak ada.. Cilaka jugak la masa tu.. Semua orang dah keluar.. Tinggal kami 4 orang je lagi duk kongsi pen isi borang.. Ceittt.. Akhirnya kami selamat dicop passportnya.. Keluarnya kami beli simcard yang sekali dengan internet supaya mudah berhubung.. Aku lupa plak apa nama simcard tu.. Harga 150BT untuk 3 hari.. Unlimited internet.. Kami amik je yang tu.. Sebab rasa berbaloi la kan unlimited..

Destinasi berikutnya ialah menuju ke homestay yang telah ditempah oleh kakak aku.. Homestay uols,, 4 orang duk satu umah yang ada 2 bilik air dan 3 bilik tidor.. Mewah sangat kakak aku ni.. Hahaha.. Kami pergi ke homestay dengan m,enaiki bas pendek.. Jauh jugak dari airport ke rumah kami tu.. Sebab kami stay kat AoNang beach.. Kami stay kat situ sebab senang nak g trip ke Phi Phi Island.. Kalau duk bandar Krabi agak susah nak lepak pantai kan.. Padahal rumah kat Terengganu ni 1KM je pun dari pantai Chendering.. Saja buat-buat darat ulu.. Hahaha.. Tapi kami nak rasa lautan yang lain selain laut china selatan.. Hahaha.. Alasan..

Setelah berurusan dengan semua pasal rumah, memandangkan rumah ini agak jauh (memang jauh) dari pantai kami mengambil keputusan nak sewa motor.. Amik dua buah motor.. Cukuplah untuk kami 4 orang.. Dengan harga 200BT sehari dan kena tinggalkan passport kat situ,, So passport abg ipar aku jadi mangsa.. Hikihik.. Aku kan passport baru.. Takut la nak bagi.. Hahaha.. Poyo argh.. Ok.. Sini ada beberapa tips, sewa motor tu pastikan direct ngan penyewa.. Jangan sewa dengan orang tengah.. Nanti banyak problem.. Satu lagi tolonglah check dulu motor sebelum ambil.. Pastikan tiada kerosakkan.. Dan jugak kalau ada calar tu, amik gambar dulu sebagai bukti dari awal ambil dah ada calar..

Lepas amik motor, kami pergi cari makan.. Kat sini takde la susah sgt nak mencari makan halal.. Banyak je kedai Halal.. Petang tu kami menikmati tomyam yang kurang sedap.. Harga makanan kat sini boleh tahan mahalnya,, Grrr.. Tak sedap plak tu.. Tak tahu la kalo kami salah pilih kedai.. Hahaha.. Then lepas makan, kami pergi booking untuk ke pulau-pulau sekitar Krabi ni termasuklah PhiPhi Island.. Dengan harga 1000BT dapat la pakej g 6 pulau dengan menggunakan Baracudas Travel yer pakej.. Nanti kau cerita apa yang tak best ngan pakej ni..

Seluar dan baju yang dibeli kat UNIQLO..

My sista ngan adik iparnya (kak mimi) (Kiri)

Teh kat Thailand ni sangat sedap.. Sedap la sangat..

Inilah makanan pertama aku kat sini.. Tak sedap..

Plat motor aku.. Kena amik gambar takut tertukar atau tak jumpa cari kan nanti..

Ni la motor yang kami sewa sekali ngan helmet.. Comey gitu kan.. Hahahaha.. Yang penting tak payah lesen ok.. Aku dah la sah-sah tak ada lesen.. Hahahaha.. Rempit boleh pusing satu Krabi.. Hahaha..

Ini plak homestay yang kami duduk.. Aku malas nak cadangkan homestay ni.. Sebab jauh dari segalanya.. Kalau korang ke Krabi, banyak lagi hotel yang murah dan dekat dengan AoNAng Beach.. Just GOOGLE je..

Lepas makan malam.. Kami gerak ke Pekan Krabi dalam 18KM dari pantai AoNang ni.. Agak menggerutu jugaklah pinggul sebab naik motor ni.. Tapi berbaloi lah kalau naik TUPTUP yang harga sama mahal ngan teksi tu.. Hahaha.. Tapi memandangkan kami pergi hari Khamis, memang tak ada pasar malam yang besar kat Krabi tu.. Agak rugi jugaklah.. Sebab pasar tu bukak hari Sabtu malam je kot.. Finally kami pergi pasar buah kat situ.. Ada banyak buah yang murah harganya.. Tapi satu pun aku tak berkenan.. Kahkahkah.. Pastu kami balik ke AoNang beach dan berhenti kat tepi jalan nak makan pancake.. Katanya pancake Krabi ni famous.. Biar kita cuba.. Hahahaha..

Chocolate Valcano Pancake.. Sedap betul rasanya..

Banana Pancake.. Pun sedappp..
Nutella Pancake,, Marbelessss

Singgah beli sabun ngan meggi.. Mana tahu lapar kan nanti.. Ta[pi hati-hati ada gak mee segera yang jenama kat Malaysia ianya halal, tapi kat sini non-hado nyer halal.. Pork Mee.. Hahaha

So, malam tu kami balik dan terus tidor.. Simpan tenaga untuk esok hari..